Hotellfrukosten får allt större betydelse

Det finns vissa saker som riktigt beresta personer önskar av ett hotell. En av dessa är förstås det grundläggande: en god natts sömn. Det ställer förstås krav på att rummet är mörkt, svalt och tyst – samt att sängen ska vara bekväm. Beroende på vad man är van vid ska rummet också uppfylla en viss standard; det ska finnas många olika bekvämligheter i form av minibar, olika hårprodukter, schampo och mycket annat. Många vill också ha tillgång till vattenkokare för att kunna fixa sig en kopp te eller kaffe på kvällen (något som mer eller mindre är standard i brittiska hotell).

Ytterligare en faktor som får allt större betydelse är frukosten. Många hotell försöker överträffa varandra vad gäller den rikliga frukostbuffé som serveras om morgnarna och det blir därmed ett konkurrensmedel i sig självt. På frukostbuffén ska det finnas något för alla smaker och behov. Allt viktigare blir att ta hänsyn till olika matallergier och erbjuda produkter som passar. Det är förstås svårt att tillgodose precis alla behov och få hotell lyckas med detta, men det är åtminstone en strävan från många olika håll. Saknar man som gäst något på frukosten skadar det inte att fråga; kanske kan personalen ta fram något annat.

Kvaliteten och storleken på frukosten brukar gå hand i hand med klassificeringen på hotellet, även om det inte alltid är fallet. Dock har de finare hotellen en personligare service där man placeras vid ledigt bord. Här kan man ibland också bli erbjuden ett glas champagne, om man så önskar.

mts_authority